Technologie in het onderwijs is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het TPACK model verwijst naar:
- technologische kennis (TK): de kennis op het gebied van ict-toepassingen. Hierbij kan men
denken aan power point of prezi presentaties als ondersteuning van een les, you tube filmpjes
voor het zelfde doel, maar ook aan het gebruik van social media,
- pedagogische kennis (PK): hieronder verstaat men de kennis op het gebied van de didactische
werkwijzen en de doelgerichte toepassing daarvan,
- vakinhoudelijke of content kennis (CK): de docent dient uiteraard goed op de hoogte te zijn van
de inhoud van zijn vakgebied en de ontwikkelingen daarin.
De integratie van TK in PK en CK levert TPK = technologisc pedagogische kennis: toepassing van ict ter ondersteuning van de didactische aanpak van een les en TCK = de technologische ontwikkelingen binnen het vakgebied waarin les gegeven wordt. Kortom: TPACK.
TPACK maakt de docent bewust van het feit dat hij tijdens zijn lessen vakkennis, didactische aanpak en noodzakelijke ICT-toepassingen flexibel moet kunnen integreren en uitvoeren met behulp van een consistent en doelmatig lesplan, dat aansluit op
* de kenmerken van de doelgroep,
* de eisen van het curriculum,
* de context van de beroepspraktijk,
* en zijn persoonlijke kennis, kwaliteiten en vaardigheden.
Hierbij dient hij voortdurend alert te zijn op de ontwikkelingen, die zich in de drie domeinen (vakinhoudelijke kennis, didactische mogelijkheden en ICT) voordoen en synchroon hieraan zichzelf bewust en doelgericht verder te ontwikkelen(Voogt et al. 2010) .
De navolgende berichten zullen met name betrekking hebben op de integratie van social media in het onderwijs ter ondersteuning van de didactische aanpak. deliteratuur die we hierover lezen en de reflectie hierop en op de lessen die we hierover krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten