maandag 19 maart 2012

Reflectie3: de opdracht What if en oefeningen tijdens de les


Dit bericht geeft een reflectie op de laatste drie opdrachten, die we hebben uitgevoerd voor en tijdens de vierde les Digitale werkvormen. Dit gaat over de volgende 3 opdrachten:

  • het opstellen van de What if's
  • het maken van een plan van aanpak voor herontwerp
  • het uitvoeren van de TPACK game
De doelstelling van de What if's opdracht was inzicht te verkrijgen in alternatieve werkvormen voor het geval de gekozen digitale aanpak niet zou werken. Aangezien ik kom uit het niet digitale tijdperk was dat niet zo'n uitdaging. Moeizaam was het onderbouwen van de keuzes met behulp van de literatuur, omdat ik die literatuur eigenlijk niet nodig had. Dan wordt het een beetje kunstmatig. Ik had het eerlijk gezegd een heel erg leuke opdracht gevonden als we een lijst hadden moeten maken van digitale oplossingen voor analoge werkwijzen.  Dat had beter gepast bij mijn persoonlijke leerdoelen. Als ik een keer tijd heb, denk ik dat ik dat ook maar eens ga doen. Dan hoef ik niet elke keer na te denken, maar kan ik kiezen uit de mogelijkheden, die ik zelf heb verzameld (in het Nederlands) met behulp van de theorie. Het lijkt me heel handig om zo'n lijst te hebben en ook bij te houden als je weer van nieuwe mogelijkheden hebt gehoord. De lijst van Harris en Hofer kan daarbij zeker helpen en ook hst. 2 van het boek van Baars et al.

Die nieuwe mogelijkheden hebben we vandaag weer aangeboden gekregen tijdens de les als ondersteunende creatieve manieren om een presentatie te maken voor de laatste les. Daar zitten een paar leuke uitdagingen bij waar ik me de komende twee weken zeker in ga verdiepen. 

De opdracht voor het maken van een herontwerp is zeker zinvol, maar erg tijdrovend. Ik maak eigenlijk al jaren geen lesontwerpen meer. De content zit er goed in. Nieuwe ontwikkelingen houd ik bij met vakliteratuur, bpv-begeleiding en vooral middels lessen aan volwassen en ervaren medewerkers binnen mijn vakgebieden en ook oud-leerlingen houden me bij de les.
Als er digitale vernieuwingen zijn binnen mijn vakgebied (TCK) sta ik altijd wel vooraan om hiervan in mijn lessen of middels bedrijfsbezoeken met de leerlingen iets mee te doen. Het is immers mijn verantwoordelijkheid om de leerlingen voor te bereiden op hun beroep zoals dat er nu uitziet en bijblijven is een absolute voorwaarde.

Ik moet wel toegeven dat het inzetten van ICT-ondersteuning bij de didactiek (TPK) naar mijn persoonlijke beleving soms wat achterloopt, maar vergelijk ik mezelf met mijn (eveneens op leeftijd zijnde) collega's dan valt dat enorm mee. Maar "wie zich aan een ander spiegelt....". Wat dat betreft was de omgekeerde What if's opdracht een goed hulpmiddel. Een reden temeer om die dus echt te gaan doen. Past bij mijn leerdoelen.

Vandaag hebben we tijdens de les echt een eyeopener van een opdracht gedaan: de TPACK game. Met behulp van kaartjes met allerlei voorbeelden van didactische werkvormen en mogelijke ondersteunende ICT-middelen (TK) hebben we bekeken welke mogelijkheden we in eerste instantie zouden kiezen om een leerdoel te bereiken om vervolgens te gaan zoeken naar alternatieve digitale werkvormen (TPK) en ICT ondersteuning (TK) om het zelfde leerdoel te bereiken. 










Leuk om over na te denken en heel leuk om van anderen te horen welke keuzes zij maakten en waarom. Ik houd van samenwerken, actief bezig zijn en leren van anderen. Dit soort lessen scoren bij mij hoog op het rendement. 


Ik ben gewoon een praktijkmens en de piramide van Bales is voor 100% op mij van toepassing! Kwestie van inkoppen en scoren.



Wat heb ik geleerd van bovengenoemde opdrachten:
* de What if's opdracht leverde niets op
* de omgekeerde What if's opdracht gaat wel veel opleveren
* content-technisch gezien ben ik aardig bij en heb ik een goede 
   systematiek om bij te blijven
* het vergroten van mijn kennis op het gebied van TPK blijft een uitdagend 
   aandachtspunt, waaraan vandaag weer een positieve bijdrage is 
   geleverd
* niet meteen kiezen voor het eerste dat bij me opkomt op het gebied van 
   TK, maar kijken naar alternatieven maakt voorbereiden en waarschijnlijk 
   ook  de lessen zelf  uitdagender voor mij en ook voor de leerling


3 opmerkingen:

  1. Hoi Adrienne,

    Typisch verhaaltje in jou stijl :-).
    Geen poeha eromheen, gewoon zoals het is.

    Piramide van Bales kende ik niet, maar kan me er helemaal in vinden.

    Groeten,
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed verhaal Adrienne, ik sluit me aan bij Niek.
    Daarnaast ben ik het met je eens op het gebied van de what if's. Het samenstellen van een lijst met digitale oplossingen voor analoge werkwijzen is veel praktischer en biedt meer uitdaging dan de omgekeerde route die we nu moesten bewandelen. Door de what if lijst word ik een beetje pessimistisch, terwijl dat nergens voor nodig is. De omgekeerde route is veel positiever en leuker om uit te voeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen